Започна данъчна кампания 2026
Какво трябва да знаем?

Какво трябва да знаем за промените в Данъчна кампания 2020, които засягат данъчно задължените лица – фирми и физическите лица, които имат доходи извън трудовите?
От тази година в Данъчна кампания 2026 – хората, които имат доходи извън трудовите, могат да подадат данъчната си декларация само по електронен път. Това дава възможност за някой облекчения.
- Първо: Физическите лица, ще бъдат облекчени, като данните от техния работодател ще бъдат изпращани от него и попълнени автоматично в техните декларации. Не е нужно да се искат и прилагат служебни бележки за изплатени доходи и направени удръжки.
- Второ: За ползването на данъчни облекчения не се изисква прилагане на документи от ТЕЛК, включително и за деца с увреждания. Тази информация ще се отразява служебно. Ако данъчно задълженото лице има застраховка „Живот“ обаче, за да ползва данъчно облекчение, ще трябва да приложи доказателство за нея.
- Трето: Доходите от наеми или други доходи, които не са свързани с осъществяване на трудова дейност /сделки с ценни книжа, с имоти, произведения на изкуството и др./, за които НАП няма систематизирана информация и съответно няма да попълни, трябва да бъдат вписани от данъчно задълженото лице. Данъчната администрация има информация за наемите, получавани от физически лица, когато техен наемател е фирма. Това е така, защото наемателят е длъжен да декларира, удържа и плаща данъка.
- Четвърто: Подаването на данъчна декларация ще е възможно он-лайн от началото на март, а потребителите трябва да ползват ПИК, издаван от данъчната администрация.
Отговорността за данните в данъчната декларацията е персонална за данъчно задълженото лице. Затова преди да бъде подадена е нужно автоматично нанесените суми да бъдат внимателно прегледани, коригирани или дори изтрити, при установяване на грешки.
ПИК /персонален идентификационен номер/ може да получи всеки гражданин безплатно, лично, от всеки клон на данъчната администрация, не само по местоживеене, срещу представяне на лична карта. С този код могат да се ползват над 100 електронни услуги. Хората, които искат да си сменят ПИК кода с цел сигурност, могат да го направят онлайн при вход в системата. А тези, които са го загубили например, ще трябва да получат нов на място в офис.
Важно уточнение е, че след 17 февруари системата на НАП ще изисква от ползвателите да ползват най-новата версия на съответния браузър, за да се гарантира по-висока степен на защита.
Остава възможността декларация да се подава и на хартия, като в този случай подаващият я сам трябва да попълни всичко, но отново не се налага да прилага служебни бележки.
Срокът за подаване на декларация с отстъпка е удължен до 31 март 2026 г. Отстъпката остава 5% върху сумата за довнасяне, но не повече от 500 лв., Задължително условие за ползването на отстъпка е лицето да няма други публични задължения, дори в минимален размер. На сайта на НАП има електронна услуга, която дава възможност всеки да си провери има ли такива висящи задължения и да ги плати, преди да подаде декларация и да ползва отстъпка.
Крайният срок за подаване на декларациите остава 30 април.
Дължимият данък за довнасяне може да бъде платен с карта на ПОС терминал в офисите на данъчните служби или по електронен път на виртуален ПОС на интернет страницата на НАП. За тези плащания не се дължат банкови такси.
Фирмите трябва в срок до 28 февруари да декларират пред НАП изплатените от тях възнаграждения, удържания данък и платените осигуровки.
Така до 28 февруари фирмите подават две справки, и то само по електронен път. Едната включва доходите по граждански договори, а другата – тези по трудови.
Ако има пропуски, те се коригират с нова справка, срокът за която е до 30 септември.